Hyrje
Në një kohë kur ndryshimet klimatike dhe rreziqet
natyrore janë intensifikuar, Shqipëria përballet me një nevojë urgjente për të
kaluar nga një qasje reaktive drejt një modeli të parapërgatitjes dhe
menaxhimit proaktiv të riskut. Pas tërmetit shkatërrues të nëntorit 2019, me 51
viktima dhe mbi 11 mijë banesa të dëmtuara, u bë i qartë vakumi i madh në
mbrojtjen sociale dhe financiare të qytetarëve. Një nga përgjigjet më të
qëndrueshme në këtë drejtim është sigurimi i detyrueshëm ndaj katastrofave
natyrore. Përvoja ndërkombëtare, ku spikat rasti i Turqisë me sistemin DASK,
tregon se një skemë e strukturuar mirë mund të shërbejë si mekanizëm kyç për
rikuperimin dhe ndërtimin e qëndrueshmërisë sociale dhe ekonomike.
1. Rasti shqiptar: Nisma ligjore
dhe boshllëqet aktuale
Në vitin 2023, Ministria e Financave dhe Ekonomisë
hodhi për konsultim publik projektligjin “Për sigurimin e detyrueshëm të
ndërtesave për banim ndaj tërmeteve”, me qëllim krijimin e një baze ligjore
për të nxitur mbulimin e riskut sizmik. Megjithatë, projektligji është
përqendruar ngushtë vetëm te tërmetet, duke lënë jashtë kategori të tjera të
rrezikshme si përmbytjet, rrëshqitjet e tokës apo zjarret, ndonëse të përhapura
në Shqipëri (sipas Raportit të UNDP Albania, 2020).
Në aspektin institucional, Shqipëria ka miratuar Ligjin
nr. 45/2019 “Për mbrojtjen civile”, i cili thekson nevojën për menaxhimin e
integruar të riskut nga fatkeqësitë dhe nxit ndërveprimin midis institucioneve
qendrore dhe vendore. Megjithatë, mungesa e një strategjie kombëtare të
sigurimit nga katastrofat natyrore dhe paqartësitë në mekanizmat e zbatimit e
bëjnë ligjin e pjesshëm në praktikë.
2. Modeli turk: DASK – një
praktikë që meriton vëmendje
Pas tërmetit katastrofik të Izmitit në vitin 1999,
Turqia krijoi një skemë të sigurimit të detyrueshëm për të gjitha banesat
përmes mekanizmit DASK (Doğal Afet Sigortaları Kurumu – Institucioni i
Sigurimeve për Fatkeqësitë Natyrore).
Ky sistem:
- është
i detyrueshëm për të gjithë qytetarët që posedojnë banesa,
- bazohet
në bashkëpunim publik-privat, ku shteti vepron si garant dhe kompenson
pjesën e mbetur në rast të katastrofave masive,
- ka
ulur ndjeshëm ekspozimin ekonomik të individëve dhe ka siguruar
dëmshpërblim të shpejtë dhe transparent.
Në vitin 2021, DASK kishte të mbuluara mbi 11
milionë ndërtesa, dhe pas tërmetit shkatërrues të vitit 2023 në
Kahramanmaraş, ky institucion realizoi mbi 567,000 pagesa dëmshpërblimi
me vlerë miliarda lire turke.
Në krahasim me Shqipërinë, avantazhi kryesor i
Turqisë është ndërtimi i një kulture sigurimi, edukimi masiv i publikut
dhe një mekanizëm i qartë zbatimi i ligjit, i mbështetur nga bankat dhe
pushteti vendor për kontrollin dhe zbatueshmërinë.
3. Roli i pushtetit vendor dhe
përgatitja territoriale
Përfshirja aktive e bashkive është thelbësore. Ligji
nr. 139/2015 “Për vetëqeverisjen vendore” i jep njësive të qeverisjes
vendore përgjegjësi për përgatitjen, menaxhimin dhe zvogëlimin e riskut nga
fatkeqësitë, por në praktikë, ato kanë mungesë kapacitetesh teknike, financiare
dhe njerëzore.
Roli i bashkive mund të jetë shumëplanësh:
- të
kontribuojnë në identifikimin dhe kategorizimin e ndërtesave me rrezik të
lartë,
- të
ndihmojnë në sensibilizimin dhe ndërgjegjësimin e qytetarëve për
sigurimin,
- të
ndihmojnë në administrimin e databazave të pasurive të paluajtshme të
padeklaruara,
- dhe
të shërbejnë si ndërmjetës midis qytetarëve dhe kompanive të sigurimit.
4. Procesi i konsultimit publik
dhe besimi qytetar
Projektligji i vitit 2023 u publikua në Platformën
e Konsultimit Publik të Ministrisë së Financave për një periudhë të
kufizuar, pa një strategji të thellë komunikimi me grupet e interesit,
ekspertët apo shoqërinë civile. Përfshirja e publikut nuk është vetëm
domosdoshmëri procedurale, por kusht për krijimin e besimit dhe efikasitetit të
një skeme që prek drejtpërdrejt xhepat e qytetarëve.
Përvoja e BE-së sugjeron se konsultimi duhet të
jetë me shumë faza, të dokumentuar dhe transparent, siç përcaktohet edhe në Guidën
e Komisionit Evropian për përfshirjen e publikut në hartimin e politikave
(Better Regulation Guidelines, 2021).
5. Kuadri evropian: Përputhja me
direktivën për menaxhimin e riskut
Direktiva 2007/60/EC e BE për Vlerësimin dhe
Menaxhimin e Rrezikut të Përmbytjeve dhe Direktiva INSPIRE 2007/2/EC, që kërkon
përdorimin e informacionit hapësinor për politikëbërje, përfaqësojnë standarde
të domosdoshme që Shqipëria duhet t’i përafrojë.
Po ashtu, në kuadër të Marrëveshjes së Stabilizim-Asociimit,
Shqipëria ka marrë angazhime për të përputhur kuadrin e saj të mbrojtjes civile
dhe sigurimeve me standardet e BE.
Përafrimi me këto direktiva nënkupton:
- ndërtimin
e hartave të riskut,
- transparencë
në politikat e sigurimeve,
- dhe
integrimin e të dhënave në planet zhvillimore dhe urbane.
Përfundim
Sigurimi i detyrueshëm ndaj katastrofave natyrore
nuk është më një opsion, por një domosdoshmëri për Shqipërinë. Tërmeti i vitit
2019 tregoi cenueshmërinë e sistemit tonë, dhe nisma e vitit 2023, sado e
paplotë, është një pikënisje për të ndërtuar një arkitekturë të qëndrueshme
sigurimi.
Për të funksionuar, ky sistem duhet të mbështetet
mbi një ligj gjithëpërfshirës, një mekanizëm të qëndrueshëm financiar,
një kulturë sigurimi të përhapur dhe një bashkëpunim të thellë
ndërinstitucional, ku pushteti vendor luan rol kyç.
Duke marrë mësime nga modeli turk, duke u përputhur
me direktivat evropiane dhe duke përfshirë publikun në vendimmarrje, Shqipëria
mund të ndërtojë një model që e afron me standardet ndërkombëtare dhe e bën më
të gatshme për të përballuar sfidat e ardhshme.
Bibliografi
1. Ligji nr. 45/2019 “Për mbrojtjen
civile”, Kuvendi
i Shqipërisë.
2. Projektligji “Për sigurimin e
detyrueshëm të ndërtesave për banim ndaj tërmeteve”, Ministria e Financave dhe
Ekonomisë, 2023.
3. Ligji nr. 139/2015 “Për
vetëqeverisjen vendore”, Kuvendi i Shqipërisë.
4. Direktiva 2007/60/EC, mbi vlerësimin dhe menaxhimin e
rrezikut nga përmbytjet, BE.
5. DASK – Turkish Catastrophe
Insurance Pool, www.dask.gov.tr
6. UNDP Albania (2020), Building
Disaster Risk Reduction Capacities in Albania.
7. European Commission (2021), Better
Regulation Guidelines.
8. Etica e Economia (2023), Assicurazione
obbligatoria contro le catastrofi naturali: tra rischi ignorati e politiche da
costruire, P. De Vincentiis.
9. World Bank (2021), Europe and
Central Asia Catastrophe Risk Insurance Facility.
10.
OECD
(2018), Building Resilient Cities: Integrating Risk Governance, Risk
Financing, and Insurance.
Nessun commento:
Posta un commento