Cerca nel blog

venerdì 25 marzo 2011

Politika dhe Interneti

Botuar ne gazeten "Tirana Observer" dt 31.03.2011 rubrika Opinion,fq 8

“Nuk ka rëndësi cfarë vesh, nuk ka rëndësi sa vjec je. Ajo që vlen është se sa inteligjent je. Silicon Valley është një meritokraci”. Steve Jobs.
Pikërisht tek ky citim i drejtuesit të suksesshem të kompanisë “Apell”, gjeta frymëzimin për të trajtuar temën e politikës në erën e internetit dhe të new economy. Kronikat e viteve të fundit tregojnë historinë e një revolucioni sipërmarrjeje të vazhdueshme duke filluar nga më gjigandët si Google e Starbucks, nga Facebook tek Ben & Yerry, që lindwn direkt nga asgjë, duke sjellë në tapet protagonistë të rinj, shpesh të rinj dhe të privuar nga eksperiencat. Pa ekzagjeruar mund të thuhet, që new-economy ka prodhuar një formë të re të jetës, lëvizjes ekonomike të lindur nga ndryshimi i vogël darvinist i Silicon Valley (mishërim i modelit post fordist të ekonomisë) :
Ndërsa ekonomia dhe shoqëria janë investuar në një ndryshim, për një kohë të gjatë politika duket e ngurtësuar. Sigurisht, që zhargoni: new economy fillon të bëhet pjesë e retorikës së përfaqësuesve publik, por përtej retorikës hapësirat për të rinjtë bëhen gjithnjë e më të ngushta. Për baronët e estabilishmentit politik, edhe vetëm ideja e një të “ardhuri nga jashtë” është një herezi.
Por bota ka ndryshuar. Elitat ekonomike me opinionin e tyre publik-janë ambjentuar të shohin të ngjiten papritamas, sa hap e mbyll sytë, protagonistë të rinj si Mark Zuckenberg, themeluesi i Facebook, deri në 2004 thjeshtë një student i Harvardit. Tani arësyetohet me llogjikën e Web, ku gjithshka bëhet e mundur në një trimester. Në erën industriale (fordiste) vjetërsia në shërbim prezantonte një garanci të stabilitetit dhe eficiencës. Nën këtë optikë eksperienca e akumuluar nuk përfaqëson më domosdoshmërisht një pasuri për t’u mbrojtur. Përkundrazi, në shumë raste ajo shihet si një handikap, që frenon aftësinë e të vepruarit. Ndërmarrja inovative nuk duhet të jetë në gjëndje vetëm të mësoj, por edhe të cmësoj, për tu liruar nga procedura të tejlakaluara dhe për t’i zvendësuar ato me të reja të destinuara nga ana tjetër, që të jenë gjithashtu të tejkaluara në një kohë më të shpejtë se të parat.
Eksperienca nga ky këndëvështrim, përfaqëson shpesh një pengesë. Kush është ambjentuar, që t’i bëjë gjërat në një mënyrë tenton të jetë më pak i disponueshëm ndaj ndryshimit. Krijohet në këtë mënyrë një trade-off midis vjetërsisë dhe fleksibilitetit. Sistemi i ri vlerëson inovacionin, më shumë se sa eksperiencën.
Në ekonominë e re kohët shkurtohen dramatikisht dhe kapitali konvergon drejt kujt ka ide, duke lënë mënjanë të ardhurat e akumuluara. Në poltikën e re ndodh e njëjta gjë. Është kjo një nga arësyet, që elitat në europën lindore me prejardhje ish komuniste, u zvendësuan me elita të reja, proces ky, që vazhdon ende sot. Në këtë kuptim është i spiegueshëm mentaliteti autotarist dhe i pandryshueshëm në drejtimin e mazhorancës aktuale në Shqipëri si dhe një kaste të caktuar në majën e elitës politike shqiptare, me liderin më të vjeter në ballkan, për shkak të mungesës së kësaj fryme dhe qarkullimit të ulët të elitave. Për ta është e vështirë, që të cmësojnë dhe të heqin dorë nga e dikurëshmja, duke përsëritur herë pas here vetveten, mentalitetin e tyre të tejkaluar prej ish komunisti, por edhe vet mënyrën e sjelljes në qeverisjet e mëparëshme, shumë të kontestuara dhe aq shumë të papërshtatëshme dhe të papranueshme në ditët e sotme. Në këtë kuptim e gjej me vend metaforën e dikurëshme të guralecave në grykën e qypit me flori, të përshtatur në funksion të clirimit nga grykëzënia dhe të aplikimit të një mendësie të re, duke mundësuar clirimin e energjive të reja zhvilluese për vendin. Pra ajo, që duhet të cmohet në politikë, ashtu si në ekonomi duhet të jetë inovacioni (inteligjenca sic thotë Steve), duke filluar nga mënyra e sjelljes politike, oferta politike, që prezanton për zgjidhjen e situatave të caktuara, por edhe e mënyrës se si vendosen raportet me trupën zgjedhore dhe jo thjesht nga një dekoracion moshor.
Më parë raporti me poltikën ka qenë gjithnjë i lidhur nëpërmjetë kanaleve të tilla si gazetat, televizionet dhe radiot. Edhe imi po ashtu. Këto kanale janë të karakterizuar nga një tip komunikimi i njërit me shumë të tjere, ose më mirë nga fakti, që dikush flet, thotë dicka (politikani) dhe gjithë të tjerët nuk mund të bëjnë gjë tjetër përvecëse të dëgjojnë ose të “nënshtrohen” ndaj mesazhit. Ky lloj komportimi, monologist, aktualisht është më i pëlqyeshmi dhe më i përdorëshmi nga poltikanët tanë. Pjesmarrja në takime të kësaj natyre është shumë e ulët dhe është bërë gjithnjë dhe më tepër e tillë, dora dorës, që politika është larguar nga sheshet dhe nga njerëzit. Më parë për të pasur një votë organizoheshin inisiativa të ndryshme, të cilat e vendosin kandidatin në kontakt me elektoratin. Por dicka ka ndryshuar në këtë drejtim edhe tek ne. Nuk është duke ndryshuar: ka ndodhur tashmë dhe shumë poltikanë duhet të vrapojnë për të riparë dhe kuptuar se si duhet të vendosin lidhjet me njerëzit në këtë fazë të re.
Për cfarë bëhet fjalë? Thjesht, për zërin e njerëzve, i cili bëhet i dëgjueshëm dhe diskuton jashtë mase në web: komenton artikuj dhe deklarata, kërkon përgjigje, bën propogandë aktive në mënyrë ndofta më efikase se sa të shpërndash volantinë, sepse arrin më shumë njerëz në ditë, nëpërmjetë mesazheve, të cilët konkludojnë me kërkesën për adresimin e votës. Facebook në këtë fushë bën natyrisht padronin, por nuk duhet nënvleftesuar as Twiter ose You Tube, më mirë se një blog dhe faqe web politike të lidhur me motorët e kërkimit
I pari rast i zgjedhjeve të fituara në web, është ai i Barack Obamës, i cili në 2008, falë mbi të gjitha fushatës së tij në Twiter, arrin të bind pjesën më të madhe të elektoratit të votoj për të. Në Itali i ka përdorur shumë mirë instrumentat e ofruara nga web Nicky Vendola, i cili ka arritur të fitoj zgjedhjet për President i rajonit të Puglias falë një grupi shumë të mirë i cili ka punuar shumë në web (site por edhe në fecebook, Twiter dhe You Tube)
Nëpërmjete këtyre mjeteve janë bindur njerëzit për të marr pjesë në votime. Pra, duke dhënë dy eksperienca pozitive: një në nivel zgjedhjesh të përgjithëshme dhe një të zgjedhjeve rajonale, ne japim modele të cilat mund të përdoren shumë mirë edhe nga politikanët tanë, duke filluar nga zgjedhjet e 8 Majit 2011. Si shembuj të mirëpërdorimit të këtij mjeti, nga poltikanët tanë, bazuar në dijeninë time do të përmendja deputetët Brace dhe Malaj. Por ende nuk kemi shembullin e një fushate fituese bazuar mbi këtë model.
Në thelb interneti, sidomos Web 2.0 ka shkëmbimin falas të kohës. Mund të përmendim kohën e blogistëve, që kalojnë orë të tëra për të shkëmbyer informacion, kohën e vullnetarëve, që ushqejnë enciklopedinë virtuale të Wikipdias ose që ngarkojnë musik, fotografi në Fliker, vidiot në You Tube etj. Këto projekte editoriale pjesëmarrëse ashtu si qindra mijëra të tjerë janë themeluar mbi ekonomin e dhurimit, jo mbi atë të shkëmbimit monetar. Pra lënda e parë e web janë marëdhëniet midis njerëzve, pikërisht ajo, që tashme ka filluar t’i mungojë poltikës sonë.
Në se konsumatorët e medias tradicionale janë pasivë, gjenerata e naviguesve është tërësisht e projektuar mbi dimensionin pjesëmarrës. Bëhet fjalë për të shprehur idetë e veta, ëndrrat e veta, identitetin e vet. Në internet ne ndeshim raste të shumta ku shkëmbehen edhe banalitete por kur bëhet fjalë për të transmetuar një lajm të rëndësishëm, atëhere kanalet janë gati, blogjet aktivizohen në pak caste dhe transformohen në ekuivalentin virtual të një sheshi të mbipopulluar.
Një shesh virtual mund të jetë edhe më i rreptë dhe iracional se sa një asamble reale, në blogje mund të ketë komportime, që nuk do të kishim kurrë kurajo ti përsërisnim “live”. Media e blogjeve nuk ka më shumë se disa dhjetra lexues; seicili prej tyre krijon me autorët një relacion të miqësisë besimit dhe intimitetit. Pikërisht për këtë intimitet web 2.0 është një mjet i nxehtë transmetimi, që të përfshin dhe të shtyn për pjesëmarrje. Një informacion i transmetuar nga një blog i besueshem, me të cilin kontakton cdo ditë ka një impakt shumë më të fortë se sa një revistë televizive. Edhe mesazhet e rëndësishme kalojnë shpejt në web, sepse për eficiencën e transmetimit mendon cdo njëri prej nesh. Kjo bëhet akoma me e rëndësishme, duke konsideruar faktin, që tek ne shpesh mungon transparenca si nga ana e disa Tv të njëanëshme, ku vecoj TVSH, si tv publik i financuar nga taksat e shqiptarëve, por edhe të vet institucioneve në shumë raste, gjë e cila kompensohet mrekullisht nga web.
Në raport me këtë realitet, vecanërisht, bota poltike ka mbetur pothuajse e palëvizëshme. Fakti, që bota e blogut është një realitet i pamëshirëshëm, i mban pak larg prej tyre atë pjesë të poltikanëve tanë të zhytur në vese. Blogjet nuk kanë respekt për askënd. Mjafton të bësh një hap të gabuar apo false dhe rrjeti të turret ashpërsisht kundër. Ndodh, që kjo të bëhet edhe padrejtësisht. Për këtë shkak njerëzit e politikës nuk i besojnë internetit, mundohen ti rrinë larg. Cdo blog është një minë me sahat, gati për shpërthim. Edhe kur blogjet janë nga ana jote, nuk do të thotë, që do të jenë gjithnjë kështu. Në kundërshtim me politikanin klasik, i cili arësyeton në terma të përgjithëshëm, duke imagjinuar se mund ta ndryshojë shoqerinë nga lart, sot cdo ditë e më shumë përforcohet bindja se ndryshimi zhvillohet nga poshtë. Me një impostacion të këtij lloji ishte takimi midis Obamës dhe teknologjisë së social network, i cili prodhoi fryte të mira. Pra ky është si të thuash një model i testuar si i sukseshëm, prej të cilit mund të frymëzohet edhe shoqëria jonë. Sot të gjithë jo vetëm personazhet publike mund të masin popullaritetin e tyre në Google, të rishohin momentet e tyre më të lumtura ose më shokuese në You Tube dhe të llogarisin numrin e saktë të miqve të tyre në facebook. Kjo duhet të ndihmojë në ndryshimin e pritshmërive tona si publik: jo gjithëshka nga poltika, jo gjithëshka nga lart, jo gjithëshka nga të huajt. Sidomos të mirat nuk vinë në këtë mënyrë. Ato janë thjesht kamerdare provizore shpëtimi, të cilat nuk të nxjerrin në breg, por thjeshtë të japin kohë. Kamerdaret dhe tullumbacet elektorale kanë të përbashkët midis tyre faktin, që me një spille shndrohen në asgjë.
Nën këtë frymë të re zhvillimi social network ka gjetur përhapje masive. Të aderosh në një komunitet do të thotë të hysh dhe të marësh pjesë në një botë. Aktivizmi me një klik, sigrurisht është bërë një mënyrë e re për të marrë pjesë në jetën politike. Sot faqet e shqiptareve në facebook kanë parë një sërë fenomenesh, duke filluar nga barsoleta apo banlitete, që tregojnë të rinjtë, kanë parë grupe ambjentalistësh, lëvizje kundër rrymës ose popullarizim lokal, grupe rinore, muzikor, partiak etj. Së fundmi kemi grupe në facebook pro apo kundër Berishës, pro apo kunder Ramës, pro apo kunder Metës, grupe patriotike, antiraciste etj.
Një sërë grupesh mobilizojnë në stilin anglosakson (Single issues moviments) mbi një problem të vetëm apo thjesht janë humoristik apo ironik. Kliktivizmi si fenomen i ri tek ne, për rrjedhojë i pastudjuar, sot në botë preokupon disa politikolog, të ciltë tremben, se impenjimi mund të ezaurohet me një klik: “më pëlqen” (like). Muajin e kaluar Steve Micah, komenetator i britanikes “Guardian” e sintetizonte kështu: “Kliktivizmi promovon iluzionin se të navigosh në internet mund të ndryshosh botën, dhe qëndron në aktivizimin si Mc Donald, i cili qëndron në një ushqim të gatuar mire. Mund të të duket ushqim por janë kalori boshe, substancat ushqyese kanë humbur me kohë”.
Nën këtë optikë, do të ishte e përshtatëshme për terrenin tonë, ku ka shumë diferenca edhe për sa i përket nivelit të dijeve si dhe në përhapjen territoriale apo midis shtresave të ndryshme, të zhvillimit teknologjik, të kishte një kombinim të menyrës së bërjes së fushatave elektorale ose vendosjes së kontaktit me publikun, ku në qytetet e medha apo zonat më të zhvilluara, përparësia t’i jepej teknologjive të reja, pa qarë poltikën e mëparëshme.
Bumi mediatik dhe dobësimi i aktivizimit civiko-politik kanë kontribuar të bëjnë të eksplodojne si kudo edhe tek ne kostot e fushatave elektorale gjithnjë e më pak të bazuara mbi aktivitetin e vullnetarëve dhe gjithnjë e me shumë të hegjemonizuara nga profesionistët e komunikimit dhe marketingut.
Gjëja, që bie më shumë në sy në këtë rast është fakti, që fal web një zgjedhës i bindur bëhet si një virus kundrejt disa të pabindurve, duke përcaktuar në se është i mirë suportuar dhe arsimuar, një efekt kasketë mbi kontaktet e veta, të paarritëshme gjetkë.
Teknologjitë e reja kanë bërë për njeriun e zakonshëm atë, që masmediat nuk kanë mundur ta bejnë dot më parë: kanë bërë të mundur narcisizmin e mediacionit të vazhdueshëm.
Të gjithë kandidatët, të cilët do të ishin me begraund më pozitiv në se do të ishin seleksionuar, jo nga lobet klienteliste, por nëpërmjete një tipi primaresh on-line (duke evituar në këtë mënyrë frakturat e brendëshme, për shkak të perzgjedhjeve, sidomos dukuri kjo e të majtës tek ne), dëshirojnë të komunikojnë me mbështetësit e tyre on line. Duke e bërë këtë ata do t’u lejojnë fansave të komunikojnë edhe midis tyre. Në këtë rast nuk do të kemi të bëjmë vetëm me kultin e kandidatit, por edhe me narcisizmin e fansave.
Cfarë prisni të dashur politkan për tu kthyer në bankat për të mësuar të komunikoni me personat? Ndofta në zgjedhjet e 8 Majit do të kemi në kryqytet apo qytete si Vlora, Durrësi, Korca, Shkodra kandidat fitues edhe për kete shkak.

Luiza Hoxhaj
Me 25.03.2011

martedì 8 marzo 2011

8 Marsi i ndare


8 Marsi te fton cdo vit te reflektosh mbi kushtet e grave dhe mbi progresin e arritur ne drejtim te ngushtimit te dallimit gjinor. Ne shume fusha te aktivitetit te jetes publike dhe profesionale, apo te punesimit te grave eshte e thjeshte te konstatohet, qe jemi larg nga nje barazi e vertet shansesh. Shume retorike pati edhe ne kete 8 Mars. Gjithesesi nuk do ta quaja menyren me te mire per tu okupuar per diskrimimnimin kunder grave, vetem nje here ne vit, megjithese eshte me mire se aspak. Ne se i shkohet deri ne fund ketij problemi, duhen individualizuar efektet, qe ka diskriminimi ne jetem e perditeshme apo ne zgjedhjet profesionale dhe ato te karrieres se grave.
Sot ne 8 Mars, ne diten e gruas ndjeva nje trishtim te madh. Kete trishtim ma shkaktoi nje pamje, qe me ngeli ne mendje dhe ne sy gjate gjithe dites, gje e cila me nxiti te shkruaj keto radhe. Ne mesdite ne ekranin e plote te televizionit News24 papritmas shfaqen dukshem nga pikepamja vizive, “dhunshem” do ta perkufizoja nga pikepamja psikologjike dy gjysem kronika: Gjysma e majte e ekranit, nen titrat Ps, protesta e grave, prezantonte, pamjet filmike (me figure dhe ze) nga zhvillimet ne sheshin perpara kryeministrise, ku zhvillohej protesta e grave te opozites dhe gjysma e djathte e ekranit nen titrat: PD, festa e grave, prezantonte gjithashtu me pamje filmike (me figure dhe ze) nga festimet ne Pallatin e Kongreseve, ku festonin grate e pozites. Ajo, qe i bashkonte keto dy (gjysem) kronika binjake ishte titullimi i perbashket: Sot 8 Mars, Dita e Gruas.
Pra perpara nesh u shpalos nje 8 Mars i ndare, nje 8 Mars i thyer ose me mire i perthyer ne dy gjysma: feste/proteste. Tek shihja te kalonin perpara meje keto dy gjysma mu kujtua slogani i perdorur per grate ne kongresin Boteror te Grave ne Pekin (1999): Grate: gjysma e botes, gjysma e qiellit.
Mendova me vete trishtueshem: edhe ne nje dite te tille te vecante kjo copa jone e gjysem botes dhe gjysem qiellit, sot eshte ndare ne dy gjysma te tjera: gjysma e majte, qe proteston dhe gjysma e djathte, qe feston.
Kush ka te drejte? Gjysma e gjysmes, qe feston ne diten ne te cilen u vendos guri i themelit ne ngrehinen e te drejtave te grave, 100 vjete me pare apo gjysma tjeter e gjysmes sone, e cila vazhdon ende betejen e atyre grave te 8 Marsit te pare, per te realizuar plotesisht misionin e papermbushur te realizimit te te drejatve te grave, ne kete pjese tone te botes dhe te qiellit, ku te drejtat themelore te njeriut ne pergjithesi dhe ato te grave ne vecanti vazhdojne ende te dhunohen. Ashtu si ato gra te dhunuara, nje shekull me pare u ngriten ne New York per nje jete me te mire, ashtu edhe grate, qe protestuan sot kerkojne ende te njejten gje: nje jete me te mire, nje Shqiperi me te mire, pra nje cope qielli pa re te zeza. Nderkohe, qe sic thame me siper ne kontraste me te gjysma tjeter e gjysmes feston sikur ne te jetonim ne parajsen e kesaj toke. Kjo situate konkrete e ndarjes se thelle ne kete dite te vecante, shpreh ne menyre te koncentruar ndarjen e vet shoqerise sone ne dy gjysma gati antagoniste midis tyre. Ne nje atmosfere te tille kaloi gati ne menyre te pandjeshme aktiviteti i zhvilluar nga Presidenti i Republikes dhe mesazhet e dhena prej tij ne nje takim me perfaqesueset gra te oragnizatave jo qeveritare te angazhuara ne nje fushate per te nxitur me tej dhe rritur pjesemarrjen e gruas ne zgjedhjet vendore 2011, proces ky i cili ne fund te fundit do te kaloje ne filtrat partiake, pra ne perzgjedhjen e dy gjysmave.
A eshte e drejte kjo?
Mendoj se ne kete rast edhe vet e drejta ndahet ne dy gjysma si gjysem te vertetat ne ligjet e Njutonit: e drejte te festosh ose me sakte te perkujtosh ne menyre simbolike vepren e atyre, qe celen rrugen 100 vjet me pare. Por eshte akoma me e drejte te investohesh per te permbushur realisht te drejtat e papermbushura te grave.
Nese do ti referohesha fjales se sotme te zonjes Ashton, perfaqesueses se larte europiane me rastin e dites se gruas, konstohet lehte se ajo thekson se ne rrugen e realizimit te plote te te drejtave te grave dhe barazise gjinore, rezulton se Europa, ku ne bejme pjese gjeografikisht, njerezimi, ka ende shume rruge per te bere, shume sakrifica per te kaluar per te mbritur atje ku duhet. Ajo permend se grate jane nje burimi i pashtershem dashurie dhe energjie. Ky burim mendoj se duhet miremenaxhuar. Indirekt kjo zonje e larte i zhvlereson tullumbacet e festes sone. Mesazhi i saj eshte se grate nuk duhet te jene faktor ndarjeje, por bashkimi, harmonie dhe kohezioni social. Lumturia e askujt nuk duhet te ngrihet mbi dhimbjen dhe mbi palumturine e te tjereve. Kete grate dhe burrat e Shqiperise (mbasi nevojitet edhe vullneti i sinqerte i tyre) duhet t'a arrijne me gradualitet, duke emancipuar shoqerine dhe duke u emancipuar, njekohesisht se bashku me shoqerine. Kjo behet cdo dite, cdo cast. Ky eshte nje problem, qe nuk zgjidhet me fushata, te cilin nuk e zgjidhin as kuotat, sidomos kur behen me nxitim, gje e cila behet shkake, qe te ndertohen karriera te pamerituara, te grave jo kompetente, te cilat jo vetem, qe ushtrojne mbi grate dhune verbale me shume se burrat (shembuj te tille i kemi perpara syve dhe hundes sone cdo dite), por per me keq pengon ecjen e grave te zonjat, duke krijuar nje shembull dhe model te keq per shoqerine. U takon vet grave perpara se gjithash te ofrojne modele te vlefeshme komportimi.
Kjo situate duhet te ndryshoje. Per kete nevojitet perkushtim i te gjitheve per barazine gjinore. Me kete qellim Tirana duhet te kthehet realisht ne kryeqytetin moral te Shqiperise dhe shqipetareve. Ka nevoje per nje "manifestim te madh popullor", i cili ti thote ndal gjithe kasaj. Pikerisht per kete 8 Marsi duhet te ishte nje dite pa flamuj dhe simbole partiake. Sot te gjitha grate duhet te ishin bashke per te mbrojtur vlerat themelore kushtetuese. Festimet dhe kuotat nuk mund te kthehen si Mimozat, qe sot grate mbanin ne duar: Omazh i nje dite te vetme.
Per kete thuaje edhe ti fjalen tende

Luiza Hoxhaj
8 Mars 2011
Publikuar ne gazeten on=line "Gazeta C", dt 09.03.2011

mercoledì 2 marzo 2011

Fjale te urta mbi lirine- Pensieri lunghi sulla Liberta'

Kush heq dore nga liria, per te arritur nje lloj sigurie, nuk meriton as lirine dhe as sigurine.- (B. Franklin)

Chi rinuncia alla libertà per raggiungere la sicurezza, non merita né la libertà né la sicurezza. - (B. Franklin)

C,mendim i mrekullueshem: nje jete pa frike! Te tejkalosh friken: kjo eshte: kjo eshte lumturi, ky eshte shpetimi.Mund te kesh frike nga mijera gjera, nga dhimbjet, nga gjykimet, nga zemra jote, mundt kesh frike nga gjumi, nga zgjimi, frike nga vetmia, nga te ftohtit, nga cmenduria, nga vdekja, veecanerisht nga kjo e fundit: nga vdekja. Por jane te gjitha nje maske maskuese.
Ne realitet egziston vetem nje frike: ajo qe te lesh veten te biere apo te bej nje hap drejt te panjohures, larg cdo sigurie te mundeshme... Ka vetem nje art, nje mister te vetem si zgjidhje: te lesh te biesh, duke mos ju kundervene vullnetit te zotit, duke mos u trembur nga asgje, as ne te mire dhe as ne te keqe> vetem atehere do te jesh i lire nga vuajtjet , i lire prej frikes.
Hermann Hesse, "Aforismi

Che pensiero meraviglioso una vita senza paura! Superare la paura: questa è la beatitudine, questa la redenzione.Si ha paura di migliaia di cose, del dolore, dei giudizi, del proprio cuore; si ha paura del sonno, del risveglio, paura della solitudine, del freddo, della follia, della morte. Specialmente di quest'ultima, della morte. Ma sono tutte maschere, travestimenti.
In realtà c'è una sola paura: quella di lasciarsi cadere, di fare quel passo verso l'ignoto lontano da ogni sicurezza possibile... C'è, come scelta, una sola arte, una sola dottrina, un solo mistero: lasciarsi cadere, non opporsi recalcitrando alla volontà di Dio, non aggrapparsi a niente, né al bene né al male. Allora si è redenti, liberi dalla sofferenza, liberi dalla paura.
Hermann Hesse, "Aforismi

LIRI DHE PAVARESI - LIBERTA' E INDIPENDENZA.

Njoh vetem nje liri, kjo eshte liria e mendimit.
(Antoine de St.Exupery)
“Liria” eshte nje nga fjalet me te perdoreshme sa here qe duhet te bazohemi mbi emotivitetin e personave. Te gjithe flasin per lirine, shume e reklamojne ate, por ne te vertete pak bejne ate qe eshte e nevojeshme per ta fituar lirine. Akoma me pake dine cfare te bejne mbasi e kane fituar ate.

Conosco una sola libertà, ed è la libertà della mente.
(Antoine de St.Exupery)
“Liberta’” e’ una delle parole piu’ usate quando si vuole fare leva sulla emotivita’ delle persone. Tutti ne parlano, in tanti la reclamano, ma davvero pochi fanno veramente cio’ che e’ necessario per ottenerla. E ancora meno sanno cosa farsene una volta ottenutala.

Nuk eshte liria qe mungon. Mungojne njerezit e lire.
(Leo Longanesi)
Na duket se shpesh mbas faktit, qe shoqeria ben skllever, kerkohen vazhdimisht deshet e kurbanit, qe lejojne te vazhdosh te “pluskosh”, qe te mund te fajesosh kedo, qe duket i terhequr.Po keshtu nuk shkohet asgjekundi. Nevojitet kurajo qe te marresh pergjejgesine e jetes tende, te verpimeve te tua, te zgjedhjeve te tua. Qarjet nuk sherbejne per asgje.

Non è la liberta che manca. Mancano gli uomini liberi.
(Leo Longanesi)
Ci si para spesso dietro il fatto che la societa’ rende schiavi; si cercano continuamente capri espiatori che permettano di continuare a “galleggiare”, di poter incolpare chiunque capiti a tiro, additandolo come responsabile della nostra stagnazione. Ma cosi’ non si va da nessuna parte. Ci vuole il coraggio di assumersi la responsabilita’ della propria vita, delle proprie azioni, delle proprie scelte. Lamentarsi non serve a nulla.

Liri do te thote edhe pergjegjesi. Ja perse pjesa me e madhe e njerezve nuk kane frike.T
(George Bernard Shaw)
Te mos behesh i pavarur, gje qe eshte nje nga semundjet me te medha te kohes sone, eshte psikologjike perpara se te jete materiale. Nuk sherben per asgje te fshihesh mbas mungese se parave ose te mundesive. E para dhe e vetmja pavaresi e vertet kalon nga mendja, jo nga protofoli. Prandaj nuk eshte e faleshme, psh qe te mos kesh mundesi te ikesh nga shtepia, do te thote se te mungon pavaresia. Ka persona qe bashkejetojne ne familje dhe jane me te pavaruar se sa disa qe jetojne ne shtepi vetem. Duket paradoksale por eshte keshtu.

Libertà significa anche responsabilità. Ecco perché la maggior parte della gente ne ha paura.
(George Bernard Shaw)
Il "non rendersi indipendenti", che e' una delle grandi malattie del nostro tempo, e’ psicologico, prima che materiale, non serve a nulla pararsi dietro alla mancanza di denaro o di possibilita’: la prima, l’unica vera indipendenza passa per la testa, non per il portafoglio. Percio’ non e' scusabile, ad esempio, con il fatto di non poter andarsene di casa. Ci sono persone conviventi che sono molto piu' indipendenti di altre che vivono da sole. Sembra paradossale, ma e' cosi'.

Historia e njerezve te lire nuk eshte shkruar kurre nga fati, por nga zgjedhjet, nga zgjedhjet e tyre
(Dwight D. Eisenhower)
Sigurisht pavaresia ekonomike i ben te gjitha me te thjeshta. Do te ishte hipokrite te thoje qe nuk eshte keshtu, por.. procesi i lirise fillon gjithnje nga mendja: kush eshte i lire nuk i pranon zinxhiret per shume kohe, dhe menyren per tu liruar do ta gjeje me siguri.

La storia degli uomini liberi non e' mai scritta dal destino, ma dalle scelte, le loro scelte.
(Dwight D. Eisenhower)
Certamente l’indipendenza economica rende tutto piu’ facile. Sarebbe ipocrita dire che cosi’ non e’, ma… il processo di liberazione comincia sempre nella testa: chi e’ libero non accettera’ catene a lungo, e il modo di liberarsi lo trovera’ sicuramente.

Liria eshte si deti. Nuk mund te jete e mbyllur dhe si deti nje njeri i lire eshte perhere i tille.
(Humbert du Charbon)
Ne se vednosni te jeni te lire, ju nevojitet vetem nje gje: kurajo per te qene vertet te tille. Te kushtoje sa do qe te kushtoje.

La libertà è come il mare. Non può essere rinchiusa, e come il mare, un uomo libero lo è per sempre.
(Humbert du Charbon)
Se decidete di essere liberi, vi serve solo una cosa: il coraggio di esserlo davvero. Costi quel che costi.

"La Liberta e' il diritto di fare quello che ti permettono leggi". Montesqueieu
"Liria eshte e drejta per te bere ate qe te lejon ligji" Mountesquieu

martedì 1 marzo 2011

“E drejta pёr tё ёndёrruar njё shtet tё pastёr”

Nga: Roberto Saviano

"...Ne jemi një shtet lagjesh. Duket sikur jemi tё dёnuar tё ndahemi nё çdo gjё. Mund tё mos i pёlqejmё njёri-tjetrit, por nё kёtё çast nuk ka vend pёr tё nёnvizuar ndryshimet, pёr tё matur se kush ёshtё mё kritik dhe kush ёshtё mё i pastër, kush ka kurorёn e antagonistit mё tё mirё apo tё Italisё mё tё mirё. Ky ёshtё çasti, nuk them i bashkimit, por tё paktёn i të përbashkëtave. Pastёrtia nuk hyn mё nё punё. Mё kujtohet ajo çfarë thoshte Don Milani: "Pёr çfarё mund tё kenë vlejtur duart e pastra, nёse i kemi mbajtur nё xhep?". Tё ndotёsh duart nuk ka kurrfarё kuptimi korrupsioni nё fjalёt e famullitarit tё shkollёs sё Barbianёs. Do tё thotё nevojё pёr tё vepruar, qoftë edhe duke gabuar , pёr tё realizuar gjёra qё mund tё jenё tё vёshtira, por tё dobishme. Tё bashkohesh nё ndryshime ёshtё diçka e ndёrlikuar, por tashmё urgjente. Tё sigurtё se nga ky bashkim do tё vijnё tё mira pёr tё gjithё.
Albert Camy thoshte se vuajtja, ashtu si vdekja, nuk mund tё mposhtet: porse detyra jonё ёshtё ta ndreqim qysh te krijimi, gjithçka qё mund tё ndreqet. Unё besoj nё kёtё: nё mundёsinё e zvogёlimit aritmetik tё dhimbjes. Ndoshta nuk ekziston njё botё mё e mirё, por besoj nё mundёsinё e pёrmirёsimit tё botёs. Prandaj ndiej se ka ardhur koha tё ёndёrrojmё pёrsёri. Le tё mos ngjajë e stёrditur dhe stërthënë, por edhe nёse do tё ishte e tillё, mirё se tё vijё! Tё ёndёrrosh njё vend tё ndryshёm është karburanti i makinës që shkund e ndryshon gjërat. Pёr tё kёrkuar njё lumturi tё mundshme. Njё lumturi tё thjeshtё, qё pёrbёhet nga njё punё plot dinjitet, nga mundёsia e individit pёr tё provuar sa vlen. Pёr tё marrё , sa meriton. Nuk ёshtё ёndrra pёr njё parajsё qё nuk ekziston, por pёr njё vend pak më tё ndryshёm, ku padrejtёsia, nderet, rekomandimi i tё fuqishmit tё radhёs, pёr tё siguruar njё vend pune, njё vend nё kёshillin krahinor a parlament, tё mos ekzistojnё mё. Vlerat qё nё kёtё çast na bёjnё tё qёndrojmё bashkё, varrosen nga nguti i identifikimit tё asaj qё nuk jemi dhe asaj qё nuk duam. Tani ka ardhur koha tё themi edhe se çfarё jemi edhe se çfarё duam".

Ne gjuhen migjeniane, meqenese ky mesazh u presupozua se u drejtohej te rinjve shqiptare une do te shtoja vetem frazen: Nje jete e re po lulezon germadhash sot tek ne. (Luiza)